Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeannie Coopmans - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeannie Coopmans - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Door: Jeannie

Blijf op de hoogte en volg Jeannie

13 Maart 2015 | Nepal, Kathmandu

De eerste dagen in de hoofdstad zitten er bijna op. Tijd om hier wat over te vertellen.
Na een voorspoedige vlucht landde ik vroeg in de ochtend. Aangestaard door "gangsters" bij het vliegveld was mijn contactpersoon er helaas niet. Hij dacht dat ik een dagje later zou komen. Maar niet getreurd, hij was er zo. Ik ben in een prima guesthouse beland waar soms stroom is, maar altijd Wifi. Wat is er nou belangrijker in het leven.
De eerste dag wat in de buurt rondgekeken en kennis gemaakt met Manoz, mijn gids hier. Hij heeft me in de 2 dagen daarna alle belangrijke plaatsen (volgens hem) in Kathmandu laten zien. Veel geleerd over het Boeddhisme en Hindoeisme. Zelf uiteraard ook op ontdekking gegaan. En wat de kinderen al wisten en ik zelf eigenlijk niet wil toegeven, vind ik de weg heen altijd prima, maar is terug toch
wat lastiger. Met als gevolg, een rondje gelopen van 40 minuten om de oude stad heen, was ik weer waar ik begonnen was. Gelukkig bestaan er heel veel vriendelijke mensen hier en een riksja. Voor 2 euro was ik weer waar ik moest zijn.
De indrukken die ik inmiddels al heb opgedaan zijn enorm. Wat me het meest opvalt is dat er een enorm respect is voor iedereen. Nog geen onenigheid gezien, en dat wil wat zeggen in die enorme hectiek hier. Want dat is het, hectiek. Het rijdt, loopt, fiets en wandelt (inclusief de hele veestapel) met duizenden dwars door
elkaar heen. Over straten die soms glad zijn maar meestal met veel kuilen of alleen maar met zand. En het gaat allemaal goed. Oversteken doe je tussen de mensen in, ben je zeker niet de eerste die ze raken.
Ik heb kennis gemaakt met een sadhoe, een bijna Lama, Kumari (levende godin), monnik, bekenden van de vader van Petra en een kalfje wat tegen me aan liep. Ik schrok me rot. Zijn doel was helder, namelijk rechtdoor, en daar stond ik. Aangezien ik vanachter geen ogen heb, was dat wat lastig, althans voor mij.
Veel tempels, weer totaal anders dan in Thailand, alhoewel er ook overeenkomsten zijn (sommige rituelen) Hier de middeleeuwse bezocht. Echt de moeite waard. Ik ben gezegend door een geestelijke inclusief rode stip met geel op mijn voorhoofd. Met daarnaast een enorme berg stof in mijn haren. Kun je je voorstellen dat ik er niet echt charmant meer uitzie. Gelukkig is er warm water. De vervuiling is op de grond en in de lucht enorm. Pietjes uit de neus zijn zwart....verdere details zal ik besparen, alhoewel spugen op de grond hier normaal is. Heerlijk in een miljoenenstad.
Ook mijn filmcarriere weer wat opgekrikt. Namelijk gefigureerd in een heuse Nepalese film en op de foto met een paar Nepalezen die me maar bleven achtervolgen.
Voor nu even voldoende hier in Kathmandu en met een rijker gevulde rugzak morgen naar Chitwan.

De wijze les van vandaag van de bijna Lama: don't think but feel!

Tot over een paar dagen.
Liefs Jeannie

  • 13 Maart 2015 - 12:57

    Noël:

    Na een eerdere rol in de film van Theo Maassen zal ook dit wel anders gevoeld hebben. Je wordt nog een heuse filmster :-).

    Kus en groet,
    Noël

  • 13 Maart 2015 - 19:21

    Daan:

    'n Mooie start van een prachtig avontuur Jeannie..niet denken maar voelen en VET GENIETEN!!!x

  • 14 Maart 2015 - 12:00

    Riek Van Mierlo:

    hallo jeannie goed aan gekomen lees ik . zorg goed voor jezelf , geniet er van ,en tot weder horen , alles goed hier vele groeten van tante riek en ome harrie , doeeeeeeeeeeeeeeee

  • 14 Maart 2015 - 13:16

    Lientje:

    Wat heb jij in die paar dagen al veel gezien en ondernomen.pas goed op je zelf en geniet ervan.mam.

  • 14 Maart 2015 - 20:35

    Robin:

    Hai moeders,

    Goed om te horen dat er in je filmcarrière een stijgende lijn zit. Ik wil wel een foto zien van jou met die stip op je voorhoofd, lijkt me heel mooi. Leuk dat je gewoon de hele kinderboerderij op straat tegen kom t. Veel plezier met je volgende reisje

    Kusje,
    Robs

  • 15 Maart 2015 - 09:44

    Petra :

    Mooi verhaal, bedankt voor het delen. Zo reizen en voelen we een stukje met je mee. Klinkt alsof je al aardig geland bent op Nepalese grond. Knap om je zo snel open te stellen, dan komen de nieuwe ervaringen vanzelf zoals je ziet. Enne, beter een kalf dan een olifant (vooralsnog), die botsen nog net iets harder

  • 15 Maart 2015 - 09:48

    Petra:

    Vorige berichtgeving naar Nepal heeft een stuk gemist ...
    Ti's ook een heel eind hè

  • 15 Maart 2015 - 09:50

    Petra:

    Veel plezier en dikke kussen van ons allemaal,
    Petra

  • 15 Maart 2015 - 20:30

    Carmen:

    Leuk verhaal! Ben erg benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven daar.
    Veel plezier!

    Groetjes Carmen

  • 17 Maart 2015 - 12:33

    Rita:

    Zo het avontuur is begonnen .Stof happen, en zwarte neuzen snuiten ook las ik. Nu ben benieuwd naar het volgende verhaal. Geniet er van.

    Groetjes Rita

  • 18 Maart 2015 - 09:06

    Nancy:

    Jemig, en dat allemaal in een paar dagen. Wat een indrukken doe je op! Het leest wel lekker...het is alsof ik zelf meeloop in de drukte. Haha..veel plezier!

  • 19 Maart 2015 - 15:19

    Harrie En Riek Van Mierlo:

    hallo jeannie /
    hoe gaat, het zeker al veel gezien, toevallig hebben we maandag een hele repetatie van nepal gezien , gast vrije mensen wel arm , en lekker warm , hier is het weer koud , jeannie geniet er van , groeten tante riek en ome harrie van Mierlo , goede reis

  • 02 April 2015 - 16:30

    Hvan Mierlo Martens:

    hoi jeannie de laatste week in nepal nu nog maar genieten van het land , wat zul je veel gezien hebben , we kijken er ook weer naar uit om je in someren te mogen ontmoeten , dat alles goed gegaan is jeannie maandag of dinsdag goede reis , en tot ziens , hier is het koud maar alles gezond groeten tante riek en ome harrie ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeannie

We gaan nu naar Thailand. 3 weken rondtrekken en hopelijk een heleboel zien en beleven!

Actief sinds 08 Juli 2008
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 19163

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 13 Augustus 2015

Verrassingsreis

07 Maart 2015 - 03 April 2015

Op ontdekking in Nepal

24 Juli 2011 - 14 Augustus 2011

Tweede avontuur

14 Juli 2008 - 08 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: