Trekking Ghandruk - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Jeannie Coopmans - WaarBenJij.nu Trekking Ghandruk - Reisverslag uit Ghandruk, Nepal van Jeannie Coopmans - WaarBenJij.nu

Trekking Ghandruk

Door: Jeannie

Blijf op de hoogte en volg Jeannie

24 Maart 2015 | Nepal, Ghandruk

De trekking van afgelopen dagen laat zich wat moeilijk verwoorden in een kort verslag. Maar ga mijn best doen.
Na een busrit van een uurtje of 4 kwamen we in Kimche. Deze reis was al een belevenis op zich. Het was de lokale bus ( in NL allang afgekeurd) en iedereen stapte in en uit en er ging vanalles mee. Ik dacht dat er 9 zakken can 50 kg meel of cement mee ging. Maar het bleek kip. Ik werd weer vegetarier.
Ik was de enige toerist in de bus, dus...wie verwondert zich over wie?
De weg was zo smal dat het beter was als er geen tegenligger kwam. Heerlijk langs een afgrond, uiteraard zonder vangrail. Ik was blij toen we er waren. Bij Kimche hield de weg op en mocht ik na de lunch met bepakking ruim 2 uur naar boven lopen. Gelukkig had ik tweedehands wandelstokken gekocht, dat scheelde iets. Ik was blij toen we er waren. Bij Shiva mocht ik in het stalletje en voelde me Maria maar dan zonder Jozef.
Het dorp, Ghandruk 8 ( er zijn er 9) telt 200 zielen en net zoverl ezels en koeien. Na het diner met lokale specialiteiten was er een feestje. Het heet Mother Day en dit moet je niet verwarren met moederdag. Het is een Nepalese traditie. De Nepalese toeristen doen een verzoek aan de moeders van het dorp. Zij zingen en dansen dan en maken guirlandes voor de gasten. Hierna geven de gasten een bedrag aan de moeders om zo het dorp te ondersteunen. Bijvoorbeeld voor drinkwater of de weg (ik zou niet weten welke). Het was erg leuk om een authentieke niet toeristische dansavond mee te maken. Het was lekker buiten en omdat het bijna vroor was het toch niet zo vreemd dat ik in eerste instantie de keuken in liep. Lekker bij het vuurtje. Maar de lokale bevolking zat heerlijk met blote voeten buiten op een zeiltje. Hierna naar mijn slaapplekje en met alle kleren aan heerlijk geslapen. Binnen is het ook aardedonker dus was ik verbaasd dat het al 8 uur was geweest.
De eerste dag alle dorpjes bewonderd en genoten van het prachtige uitzicht op de Annapurna en het lokale gebeuren. De mannen doen niet veel op een enkeling na die de ezels of koeien begeleidt en de vrouwen zijn druk met het eten, de was, het "terras" of de veestapel. Dit allemaal rond gesjouwd in enorme manden die ze met banden om hun voorhoofd ronddragen. Sommige Kinderen werden gewassen en gemasseerd en kregen een "schoon" kloffie aan. Het was namelijk zaterdag en dat is de enige vrije dag hier.
Rond etenstijd in de keuken gezeten. Deze is 1x2 meter en er wordt op hout op de grond gekookt. Maar hier kun je nog gerust met 3 personen bij zitten. Op een gegeven moment werd ik uitgerookt en kon alleen maar huilen. Dan maar de kou in.
Na het eten naar bed en vroeg weer op.
We gaan na het ontbijt naar Little Paradise. Een tocht van bijna 3 uur bergop. Voor Nepalezen een eitje. Die rennen op slippers de berg op en dan zonder drinken. Gelukkig kwam ik af en toe een toerist tegen die het ook zwaar had. Een aantal haakte zelfs af.
Op de berg even met wat NL-ers ervaringen uitgewisseld. Altijd leuk. Drinken is hier sowieso een probleem want men mag geen flessen water gebruiken vanwege beschermd gebied. Santosh vond dat ik wel uit de lokale kraan kon drinken. Ik dacht het niet. Gelukkig regelde hij na lang vragen een illegale fles water.. Of we moesten weer terug lopen om bij de filter te gaan halen. Dat zag hij niet zo zitten. Ik heb daarnaast maar veel black tea gedronken.
Na de tocht weer terug, beraf gaat makkelijker, en na twee uur kwam ik moe maar voldaan en trots weer bij Shiva. Net op tijd, want hierna begon het te onweren.
Onderweg nog een variant op de rolstoel gezien. Een grote speciaal gemaakte mand met daarin een oud vrouwtje. Ook op de speciale wijze gedragen. Ze voelde zich een echte prinses, geassisteerd door 3 mannen. Geweldige mantelzorg.
De volgende dag weer terug naar de bus en ik mocht dit zelf ondernemen. Was niet zo moeilijk, want je kan maar op 1 manier naar beneden. Onderweg weer langs de registratiepost, zodat men weet wie er in en uit gaat.
Na 4 dagen hetzelfde aan te hebben gehad was het wel tijd voor een douche en iets anders eten dan rijst. Toch wel weer lekker!

Vandaag een rustdag en naast lekker te hebben gelezen nog even naar een van de 4 Tibetaanse kampen geweest.
Morgen weer een drukke dag!

Quote van de dag: i honor the spirit in you which is also in me
Tja, de Dalai Lama is hier overal :-)

Groetjes,
Jeannie

• 24 Maart 2015 - 14:10

Angèle:

Hey Jeannie stoer wijf, :-)

Ik lees dat het je goed gaat. Fijn! En heel wat te beleven daar, wat betreft die mantelzorg daar, ik hoor wel ik had wat kaartjes van OOK EEN FIJNE DAG! mee moeten geven. :-)
    Geniet en beleef want de tijd vliegt. Pas goed op je zelf.
    Groetjes Angèle

• 26 Maart 2015 - 13:13

Riek Van Mierlo:

hallo jeannie wat een belevenenis , en dan dat klimmen en lopen , je zult s, nachts wel slapen , de helft heb je er al opzitten , dus nog 2 weken genieten van het land schap ; veel reis plezier , en gezondheid, je bent een taaie , groeten riek en harrie ,

hallo jeannie wat een avontuur , je maakt wat mee , en niet moe te krijgen , je hebt er de helft al op zitten , nog 14 dagen genieten , en dan weer veilig naar someren , het ga je goed groeten tante riek en ome harrie van mierlo

Ha Jeannie,

Je reisverslagen gelezen maar nog geen reactie geplaatst. De tijd vliegt! 4 weken met een rugzak door Nepal trekken....dat moet een onvergetelijke indruk bij je achterlaten!

Wat een land met veel gezichten; imposant, indrukwekkend... En een boeiende bevolking... Op en top genieten dus!

Nog een week. Laat je inspireren en maak van je rondreis tot de laatste dag, een onvergetelijke ervaring, meid.

• 28 Maart 2015 - 16:32

• 28 Maart 2015 - 16:32

• 28 Maart 2015 - 16:33

• 29 Maart 2015 - 18:22

Rita:

Hallo Jeannie,

Toen Carme nop reis was heb ik ook alle reisverslagen gelezen en gereageerd. Dus nu ook bij jou. Zo`n onderneming is niets voor mij. Maar vind het geweldig om iemand anders verslagen te lezen.Ook hoe de bevolking daar leeft met name de vrouwen vind ik altijd interessant.Al ga ik er dan zelf niet naar toe, reisverhalen en boeken over vrouwen in andere culturen blijf ik verslinden.Nu geniet nog maar van je vakantie en groetjes hier uit het natte winderige kikkerlandje.

Groetjes,

Rita